Nu tijd voor de echte natuur-Westcoast NZ

18 maart 2018 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

De cycloon hebben we overleefd, helaas de wegen niet. Rivieren zijn overstroomd dus we kunnen helaas niet weg uit het dorp. Gelukkig via een omweg hebben we toch het westen kunnen ben bereiken zonder dat er hele wegen weggespoeld zijn inclusief asfalt.

Westport en omstreken stelt niet zoveel voor. De natuur is er heel ruw, mooi om te surfen maar als je dat niet kan dan zit er niet zoveel. We zien onderweg wel dat Isabella van Motueka hostel een lift zoekt dus die pikken we op op onze weg naar Frans Josef glacier en Fox Glacier. Jeroen, stickbread ook genoemd, is er ook opeens weer bij. Hop, met ons vieren in de auto. Zij chillen in ons bed en gordijnen dicht, en hopen dat er geen politie stopt.

Frans josef en Fox glacier
Onderweg zie je de glacier rivieren, zo blauw helder water heb ik persoonlijk nog nooit gezien. Onderweg maken we een toiletstop, niet wetende dat daar helicopter vluchten vandaan gaan boven de glaciers. Isa, jeroen en Wes krijgen een aanbieding. Eerst 10x nee tot de man ze overhaald en ze besluiten te gaan. Over de bergen heen, boven de wolken met z'n allen de helicopter in. Dat is nog eens een gave toiletstop! Te omschrijven als adembenemend, spontaan en fantastisch! Helemaal enthousiast komen ze weer aangevlogen en rijden we door. Isa en Jeroen slapen in het hostel, wij wederom in onze auto op de camping. Daar is Greg ook toevallig dus daar meeten we weer mee. Savonds doen we een biertje met z'n allen in het plaatselijke café. Lau kan het weer eens niet laten om in d'r uppie uit te gaan en heeft de dag erna een kater. De dag daarna is het tijd voor lau haar heli hike. Met de helicopter de bergen in, uit de helikopter op de glacier spike schoenen aan. Stralende zon erbij en een hele groep Chinezen. Dat belooft een hilarische en spectaculaire tour. We gaan door gleuven heen, stappen over hele diepe gleuven van 120 'm diep en moeten op onze buik schuiven tussen 2 ijsblokken. Dat met spikes aan maakt het heel uitdagend. We klimmen de glacier op en het is werkelijk waar weer heel bijzonder!! 😍 soms weet je gewoon dat je dit nooit meer gaat meemaken. 3,5 uur hebben we uiteindelijk gehiked in de hoge glaciers. We hebben in Fox Glacier samen met Isa en Jeroen nog een BBQ gedaan en daarna afscheid genomen.

Wanaka en Queenstown
We trekken door naar Wanaka, onderweg nog een tussenstop bij een camping. Daar zit een Engelse man van in de 70 die heel NZ doorfietst. Hij geeft ons een zelf geschreven boek over al zijn reizen op de fiets. Die man is bijzonder, hij fiets door Oekraïne, Azië, Europa en NZ en dat op zijn leeftijd. Als dat niet uniek is.. Daarna volgt de Haast pass, de weg gaat tussen de bergen door, en staat bekend om een van de meest bijzondere wegen om te rijden. Nou daar liegen we niet om, dit was een kippenvel momentje. Soms besef je ineens dat het leven dan zo mooi is! Dit was zo'n moment.
In Wanaka ontmoeten we wederom met Isa en Jeroen om de Roy's peak te doen. Dit een hike van 6 uur en het is heel hard werken. We vertrekken om 2uur in de nacht om de zonsondergang mooi te zien met de meest geweldige achtergrond. Een dingetje, MITS het mooi weer is, dat was het dus niet. Met ontzettende mist, verrekt harde wind en met regen lopen wij die hike en zien we na 4 uur klimmen niks!!! Maar ondertussen wel een vet avontuur meegemaakt door midden in de nacht in de dichte mist te lopen, een zwart beest dat ons wil aanvallen en loslopende schapen overal tegenkomen in combinatie met veel lol. Geen mooi uitzicht, wel een unieke ervaring zullen we maar zeggen. Verder stelt Wanaka niet zoveel voor. Dorpje is leuk, natuur heel mooi maar verder kan je er niet veel doen. Onderweg naar Queenstown willen we een foto nemen van het uitzicht en parkeren de auto. Maar goed ook, want de auto was koelvloeistof aan het overgeven. We hebben direct weer een flashback en zien onze reis zo aan onze neus voorbij gaan. De hulp is nabij, want Peter en Ghita een Engels stel, komt ons helpen. Ze hebben er verstand van, alle wordt gecheckt en het bleek overflow. We rijden dus verder, queenstown in en daarna door naar de zelfde camping als Peter en Ghita. Ze verwelkomen ons en nu heeft de auto een ander probleempje. De accu doet niks meer, ook na startkabels niet oeps. Weer komt de hel in ons naar boven en helpt Peter ons weer. Nu blijkt het een simpele connectie tussen de accu en nog iets. We trakteren het stel op onze biertjes en onze wijn, we hebben alsnog een leuke avond. Back on the road again, wij zijn weer gelukkig. Queenstown is een soort Engeland waar heel veel toeristen zijn en waar alles 3x zo duur is. Je kan er wel alle adrenaline sporten doen, maar daar moeten ze het wel van hebben. Verder ook een gezellige stad maar niet zozeer de highlight wat iedereen over Queenstown zegt.

In Queenstown hebben we de gondel naar boven genomen en naar beneden de luge. Als kleine kinderen gaan we een soort van rodelen van de berg. Verbazend leuk! 😂

Vanuit Queenstown zijn we doorgereden naar Milford Sounds. Dat was het mooiste van heel NZ maar om er geen ellenlang verhaal van de maken schrijf ik daar volgende week over. 🤙cheers mates

1. Jan en Marijke:
    25 maart 2018
    Mooi verhaal weer en van alles ondernomen heerlijk gewandeld en geklommen zo blijven jullie in conditie Ha ha op naar de volgende ronde have fun Veel liefs Jan en Marijke