Zuidereiland, een wereld van verschil

10 maart 2018 - Zuidereiland, Nieuw-Zeeland

Kia Ora! Vanaf het zuidereiland een update over wat we hier allemaal uitspoken. We komen aan met de ferry in Picton. Dat ligt in de Malborough Sounds bekend om de prachtige bergen, de zee die er tussendoor stroomt en de wijnen in de streek. We besluiten het lekker rustig aan te doen en te slapen op een camping in Linkwater een paar km verderop. Een farm camping met varkentjes, schapen, loslopende geitjes en heel veel andere lieve dieren zoals sandflies en muggen. LINKWATER ligt perfect, met name de camping. We ontmoeten wat Nederlanders en daarmee verkennen we de bushwalk achter de camping. Wandelend door het landschap, door weilanden met loslopende schaapjes naar de watervallen toe en onderweg glow worms. Uiteraard doen we dit als het pikkedonker is met een mooie sterrenhemel. Verder vermaken we ons door te gaan kayaken, te chillen en de diertjes te voeren. De omgeving is magnifique👌

Nelson en Abal Tasman
NELSON is een kleine stad dat bekend staat om zijn meeste zonuren per jaar. Dat in combinatie met de bergen om je heen, verschillende rivieren, de zee en de verschillende straatartiesten overal op straat maakt het de perfecte plaats in NZ om te wonen. Toevallig komen we op een camping waar we maar 10 dollar betalen en het is net een hostel. Iedereen kletst met elkaar en voor de eerste keer echt dat je je een backpacker voelt. Dit keer niet alleen 70%Duitsers en 20%fransen en de rest een beetje vanalles maar een hele mengelmoes aan nationaliteiten. Verademing dat kan ik je wel zeggen na alleen maar Duitse taal gehoord te hebben. Als buren hebben we Tsjechen en die zijn erg gezellig! Ook zien we Greg weer, die verblijft ook ergens in Nelson. We treffen elkaar, struinen een marktje af, Lau zet een nieuwe piercing (dat ze 10 min geleden bedacht had!!) en lopen naar een mooie lookout. Na een avondje op het terras met Greg nemen we weer afscheid en trekken we verder.

ABEL TASMAN
Abel Tasman staat bekend als een van de mooiste delen van NZ. De zee is kraakhelder, de kust goud en de walking tracks easy. Ohja en met 28 graden, niet te vergeten is het heerlijk vertoeven hier. We lopen de track langs de kust, ontmoeten hier en daar weer andere wandelaars en eindigen met een Amerikaanse. De kust is echt adembenemend!!! ❤️ We gaan hierna een stukje terug landinwaarts want er komt een cycloon aan precies op het gedeelte waar wij zitten. Het raakt de kust en aangezien er windstoten van 160 km p/u komen en heel veel regen is dat op een camping aan de kust niet het veiligste. We boeken een hostel in Motueka.

MOTUEKA
Wegen zullen hierna niet meer zo toegankelijk zijn dus zoeken we een leuk plek. Motueka it is, lekker klein en alternatief. De dag van de cycloon regent het de hele dag, het hostel is volgeboekt. Alle accommodaties overigens in de omgeving... Oh voordat ik het vergeet, de dag ervoor sliepen we op een drive way vlakbij bij een stel die hun huis verder ter beschikking stelt. Aangezien ik elke nacht naar het toilet moet, loop ik richting dat huis. Wat blijkt, deze man is niet goed joh. Hij loopt poedeltje naakt door het huis, precies voor het raam waar ik duidelijk zichtbaar ben. Hij gaat achter een muurtje staan en denkt dat ik dan niks zie, maar zijn uiterste puntje hangt nog net in zicht. Ik voel mij hier enigszins ongemakkelijk bij, maar tegelijkertijd moet ik heel hard lachen😂 Na een tijd gewacht te hebben, heb ik de ballen om naar het toilet te gaan. Oké, verder bij het hostel. Het hostel is bomvol, super gezellig kaarten we de hele dag met elkaar. Het regent pijpenstelen en het waait heel hard, dit heeft wel wat leuks om samen te schuilen. We hebben een goede band met een Duitse en nog een Nederlandse. Deze hebben we ondertussen alweer 4x ongeveer gezien tijdens onze reis hier.

In de volgende blog meer over de Westkust, Fox Glacier, Wanaka, Queenstown en de Milford Sounds. Allemaal pareltjes van NZ❤️

1. Jan en Marijke:
    10 maart 2018
    Mooi verhaal weer en fijn dat jullie het zo naar de zin hebben en van alles mee maken zo we zien het volgende verhaal weer tegemoet heel veel plezier nog liefs Jan en Marijke
  2. Celine:
    10 maart 2018
    Heel mooi verhaal weer en nog veel plezier
    Groetjes Celine en kids