Motorgang, avonturen op de brommert!

8 mei 2018 - Ha Giang, Vietnam

Vietnam
Aangekomen in Vietnam na 24 uur reizen ben ik totaal uitgeput. Op het vliegveld heb ik aanspraak met een groep backpackers en we trekken er samen op uit. Hanoi is de eerste bestemming, een stad dat nog niet verwestelijkt is. Scooters, geluidjes, geuren overal, dit is overweldigend. Ik kom aan in mijn hostel waar ik direct in contact ben met Filip, een Poolse hele aardige jongen die er 3 maanden werkt. Hij vraagt wat mijn plannen zijn, niks dus.. En daarna verkennen we de stad, ik haal de anderen er ook bij. Zo eindigen we de middag onder invloed en begint Vietnam erg goed! Filip is mijn vaste contact persoon voor als er wat is en hij is altijd bereid me te helpen. Wat bof ik toch met zulke personen.

Tijd om enigszins een plan te maken voor de dag erna, op Facebook ontmoet ik Fabrice uit Zwitserland. Hij reageert op mijn oproep en wil een driedaagse motortour doen richting het noorden vlakbij de Chineze grens. Uiteraard jump ik in, hij komt vrijdag 5 uur aan en om 6 uur had ik de bus geregeld naar de plek om te starten. De anderen jumpen ook in en zo zijn we met meer. In de bus weer een meid die meegaat. Yeah we hebben een motorbende!!
De nachtbus is ideaal, we kunnen uitgebreid liggen en hebben het erg gezellig. We slapen de eerste nacht, nouja om 5 uur s ochtends tot 8 uur in een super homestay. Er zijn zelfs privé kamers voor slechts 1,75 euro! Voor een dorm betaal je normaliter meer, blij met de prijzen hier.

De motorgang gaat op pad, iedereen krijgt even een demonstratie van 15 minuten, rijbewijs is niet nodig en bescherming doen we niet aan. Lichten doen het niet, remmen niet en uiteindelijk nog veel meer niet. Maar alles voor het avontuur!

Fabrice en ik hebben samen een motor, het klikt erg goed en we hebben de grootste lol. De 1e dag is onze motor al kapot, wiellager. We gaan met zn 2en naar een huis in het dichtstbijzijnde dorp en vertalen alles met Google translate. Warempel hij haalt het wiel eraf, controleert alles, en we betalen hem 3 euro.

On the road again, eigenlijk is het wel super om zo alleen te reizen. Je bent meer in het moment dan als je met een hele groep bent. Later op de dag meeten we met iedereen en slapen we wederom in een homestay. Daar eten we met de familie. De dag erop willen Fabrice en ik naar de Chineze grens en de anderen niet. We besluiten te splitsen, hoppa daar gaan we. Aangekomen bij de grens vergeten we totaal de tijd dat we hadden afgesproken. We scheuren over de bergwegen dat soms niet eens een weg genoemd mag worden. Fantastisch!! Dan horen we achter ons iets, we zitten lekker voor de grens te kletsen in het zonnetje en er komen vier soldaten aan. Vietnamese soldaten helemaal dronken met bier bij zich! Ze vinden ons heel interessant, we drinken bier met ze en nemen 1000 fotos. We hebben het uniform van ze aan en wat een lol. Bijzonder dat het allemaal kan, alles voor de veiligheid van het land ahum. Terug bij de motor komen we erachter dat Fabrice zijn tas gestolen is incl. Paspoort en visa. Fantastisch, het nieuwe avontuur breekt aan in een super corrupt land en hij moet 4 dagen later vliegen. Dus ja, we hebben het alsnog leuk maar gaan wel naar de politie. Morgen hebben we een zogenaamde afspraak met een officier. Hier weet je nooit of dat waar is, we zullen het zien!

Door alle vertraging redden we het niet om verder te rijden dan Don Van naar onze vrienden en aangezien we geen licht hebben, stoppen we in dit dorp. We vinden een kamer bij mensen thuis, daar kunnen we eindelijk douchen en vanuit daar uiteten bij locals. Eindigend aan een tafel met vier locals drinken de lokale rijstwijn en het duurt niet lang totdat we dronken worden. Dit was een fantastische dag ondanks het probleempje van het paspoort. Teruglopend naar de homestay kunnen we het niet meer vinden. Alle deuren zijn dicht en wij weten niet waar te slapen. Hahaha, ik moet zeggen dat dit dom maar grappig is. Uiteindelijk pakken we de motor en rijden we rond op zoek naar mensen. Niemand op straat natuurlijk rond 2/3uur op zondagnacht.... Ik zie een jongedame en vraag met google translate of we ergens kunnen pitten en ja hoor, we vinden een bed. Enkele uren later worden we wakker want we moeten naar de politie. Ze willen geld, doen niks voor je en proberen ook geld bij mij weg te krijgen. Het politierapport is klaar, zodat Fabrice naar de ambassade kan voor een noodpaspoort. Ondertussen vlucht ik weg en verstop ik me voor de politie. Fabrice doet alsof ik verdwenen ben en dat hij mij helemaal niet kent. Ze willen geld van me en ik weiger dat.. Uiteindelijk moet hij alleen betalen en zegt hij dat hij niet weet waar ik ben. Stel je even voor dat ie daarna het bureau uitloopt met mijn spullen. Oioioi, wat een domme officieren. Tijd om verder te rijden, we maken de mooiste rit ooit! Smalle bergweggetjes, hoge bergen, rivieren, rijstvelden, overal koeien op straat en vrolijke locals die zwaaien. Lekker in het zonnetje doen we af en toe een biertje, eten we wat en zo gaan we door de hele dag. Aan het einde van de dag komen we de rest weer tegen.
Andere bijzonderheden in Vietnam zoals een onthoofde koe op de brommert, wel met iemand aan het stuur natuurlijk, plassen in een gat terwijl er naast je levende en een enkele dode kip naast je liggen in een kooi, eten van varkenvoet of een kippenteen, of gewoon een kind van 1 op de snelweg neerleggen zodat die kan kruipen. Ja, het is bijzonder kan ik je vertellen 😉
Drie dagen op de brommert zit erop, wat heb ik genoten en wat hebben we een lol gehad! Vol met vreemde avonturen. Helaas moest Fabrice a la minute naar Ho Chi Minh vliegen voor de ambassade en paspoort dingen dus nemen we na 4 dagen afscheid. Maar zie je in Zürich voor misschien weer rare avonturen! Dan breekt er een wonder aan, Fabrice is na 1 dag al klaar met het paspoort en het avontuur gaat verder op Cat Ba island waar ik al een dag zit. Daar huren we wederom een brommert, beklimmen we een berg met een fantastisch uitzicht, doen we een dagtour door Halong Bay waar we kayakken, zwemmen en weer een hike doen. We zien aapjes die alles stelen. Onderweg op de boot heb ik Janina uit Zwitserland leren kennen, dit klikt goed en ze heeft dezelfde plannen dus besluiten we om vanaf volgende week samen op te trekken. Helaas vertrekt Fabrice, mijn maatje waarmee ik super veel lol heb gehad, nu echt naar Zwitserland. See you later in Zürich! Tijd om nieuwe vrienden te maken, next destination Tam Coc!
Zal ik weer rare en tegelijkertijd mooie dingen meemaken? 👌